26 januari 2012

Rekordsnabbt!

Så ser det ut som om socialdemokraterna har fått en ny partiledare i en oerhört snabb process, det tog inte ens en vecka så var Juholt ersatt med Stefan Löfven! Det jag ser är en medelålders, vit man som känns stabil och har en stadig förankring inom fackföreningsrörelsen men med en tveksam inställning till jämställdhet och kvinnolöner.

Jag måste säga att jag är förvånad över den hastighet som denna process har haft samtidigt som jag är förvånad över att man plockar in någon helt oprövad inom rikspolitiken utan rejäl research. Tror knappast att man har hunnit gå igenom alla garderober i jakt på eventuella skelett...

Men främst är jag förvånad över att man inte skyndar långsamt och låter medlemmarna vara med och välja ledare i ett redan svårt sargat och djupt splittrat parti. Flera socialdemokrater vittnar om att det inte bara är partiledarfrågan som socialdemokraterna behöver processa internt. 

Visst hade det kunnat få ta tid, med en tydlig förankrad process som inneburit inflytande för de enskilda medlemmarna ute i respektive arbetarkommun. Carin Jämtin som tog stafettpinnen med den äran i söndags hade sannolikt kunna vara en utmärkt tillförordnad partiledare fram till ordinarie kongress.

Istället så väljer folkrörelsepartiet nr 1 att låta ett antal personer i partiets verkställande utskott på mycket kort tid, i stort sett helt utan möjlighet för medlemmarna att påverka, välja en ny ledare som skall föra dessa medlemmars talan. Partistyrelsen förväntas ta beslutet om Stefan Löfven i morgon, fredag.

Inga kommentarer: