03 mars 2012

Vår i Nora, men i Homs...

Ute på en förmiddagspromenad, solen skiner över Nora, även om det biter lite i kinderna så känns det att våren är här. Jag stavgår och njuter av sol, vind och den annalkande årstiden som äntligen gör att vintern släpper greppet. Jag är ingen vinterälskare utan gillar den tid vi går mot nu.
Så självklart, men ändå inte...jag tänker att det är en gåva att få vara med igen, få uppleva vårens alla växlingar, se snödroppar och julrosor slå ut, känna solens värmande strålar.

I dagens tidning blir jag påmind om att alla inte kan njuta som jag av livet idag, tänker närmast på staden Homs i Syrien som sedan fyra veckor är belägrad, en stad som är en krigszon.
En stad där människor dör varje dag, varje minut, en stad där döden inte tar någon hänsyn till om du är barn eller vuxen, om solen skiner eller om regnet faller.
Ryssland har lagt sitt veto i FN mot resolutioner som skulle kunna sätta tumskruvar på Assadregimen.
Förhoppningsvis kommer Röda Korsets lastbilskonvoj fram med sin last av torrmjölk, filtar, livsmedel och läkemedel till de drabbade, förhoppningsvis kan de evakuera skadade. Förhoppningsvis räcker de medel som samlats in av Röda Korset till Syrien för den önskade ambulansen som så väl behövs.

Njut av våren & ge ditt bidrag till dem som inte har det lika gott som du denna lördag i mars. Här finns länken till Röda Korsets hemsida, ambulans till Syrien

Inga kommentarer: