05 mars 2012

Måndag, veckans första dag...

Hemkommen från kvällens kreativa möte fick jag chans att se veckans avsnitt av "30 grader i februari", favoriten just nu på tv. Brukar mycket sällan fastna i serier, men denna är riktigt bra tycker jag.

Annars känner jag mest upprördhet över det ryska valet och det som rapporteras därifrån. Drygt 64 procent har röstat på Putin sägs det, f*n trot, tänker jag när jag läser om karusellröstning som innebär att man medvetet bussar runt människor som får rösta i flera röstlokaler och som betalas för detta.
Nyligen trädde två ansvariga valövervakare fram och avslöjade hur de hade fått order om att fuska vid parlamentsvalet. Flera vittnar om att representanter som var satta att granska det ryska valet istället blivit utsIängda från vallokalerna.

Visst känns frågan om Ryssland överhuvudtaget kan utvecklas till en demokratisk stat högst relevant? Självklart påverkas landet av närheten till Europa och självklart kommer det långsamt att ske förändringar. Att den liberala oppositionen tillåts demonstrera ikväll är ett steg i rätt riktning mot mer demokrati. Dessvärre ses Putin säkerligen av många ryssar som en stark ledare som har landets bästa för ögonen vilket gör att demokratiseringen kommer att ta tid.
Samtidigt ska vi komma ihåg att vi i väst har på oss andra glasögon när vi ser på Ryssland än när vi ser på USA exempelvis,inte heller USA är ett land helt utan valfusk. Kanske har vårt synsätt med traditioner och fördomar att göra, eller vad tror du?

Inga kommentarer: