20 mars 2012

Tunga dagar...

Vissa dagar är tyngre än andra och nu har det varit flera sådana dagar på en ganska kort tid, jag har svårt att släppa tankarna på vad som sker runtomkring oss...

Dels är det händelserna i Ungern som oroar mig där jag starkt kan ifrågasätta hur och om Ungern lever upp till de grundläggande demokratiska principerna som råder för alla EU:s medlemsstater. Dels gäller det religionsfriheten, dels gäller det om hur oberoende rättvisan är i landet.
Sen skotten i Toulouse i Frankrike där en ensam man skjutit fyra personer varav tre är barn på en judisk skolgård. Skjutna, kallblodigt, från nära håll i huvudet.
Varför, vad är motivet undrar jag och hoppas verkligen på att det inte är ett rasistiskt motiv men har inga större förhoppningar om att så inte skulle vara fallet...För Frankrikes del är det det tredje attentatet på kort tid. Jag konstaterar att oavsett om det är ett rasistiskt brott eller inte så är det helt oacceptabelt och naturligtvis fruktansvärt för de drabbade. 
Jag tycker personligen att utvecklingen i flera av Europas länder är oroväckande, det är alltför mycket terror- och hatbrott som sker. Stater sluter sig och stänger sina gränser, rasismen breder ut sig på ett sätt som vi inte har sett sedan tiden innan andra världskrigets utbrott.

Nittonhundratalet kallas för det korta seklet, tiden mellan 1914 då första världskriget utbröt fram till 1989 då muren föll i Östberlin var en oerhört blodig tid i Europa. I de två världskrigen 1914-1917 samt 1939-1945 så dog miljontals människor, främst unga män naturligtvis. Men dessa två världskrig drabbade även civila på ett aldrig tidigare skådat sätt.
Förödelsen och skadorna var enorma och krigen hade visat dels på extremismens ansikte i och med Förintelsen, dels visat oss krigets alla fasor. Behovet av återuppbyggnad var gigantiskt på ett sätt som jag inte tror att vi kan föreställa oss.

Embryot till tanken om ett enat Europa där Tyskland inte skulle kunna starta fler krig, skapades i och med den sk. Kol- och stålunionen 1952. Winston Churchill talade redan 1946 om ett Europas förenta stater och 1949 bildades Europarådet.Så småningom utvecklades Europeiska unionen, från början ett projekt för att säkerställa fred på Europas blodiga kontinent.

Trots allt detta kom de blodiga händelserna på Balkan att prägla mitten av 1990-talet och återigen skedde massakrer som var bland de mest omfattande sedan andra världskriget. Vi verkar inte ha lärt något om jag nu tittar på vad som sker runt om i Europa...

Inga kommentarer: