27 februari 2012

Alla elever ska med...!

Ikväll känner jag mig lite filosofisk så jag tänkte delge er en vision och mission som jag lever efter i mitt uppdrag som ledare.
Jag har en tro på människor som kommer till uttryck i att jag anser att ledarens viktigaste egenskap är att få människor att känna förväntningar på goda prestationer och att skapa ett gott klimat för att ge möjlighet till dessa prestationer. 
Då menar jag positiva förväntningar på prestation, på att man klarar sitt uppdrag, på att man presterar efter de överenskomna diskussioner man haft mellan medarbetare och ledare.
Som ledare får jag det jag förväntar mig, det är min uppriktiga mening. Om jag förväntar mig en prestation under medel får jag det, om jag förväntar mig en prestation över medel är det detta jag kommer att få. Några av mina medarbetare kommer att behöva mer hjälp än andra för att nå sitt mål, men alla kommer att nå målet.

Jag skulle vilja överföra det på ett tydligt sätt på alla våra skolelever i Nora. Att alla vi vuxna som på något sätt är involverade i att skapa Sveriges bästa skola här i Nora, har uttalade förväntningar om att alla kan prestera goda resultat. 
Bara genom att förvänta oss goda resultat och prestationer kan vi få det av eleverna. Genom att skapa tydliga förväntningar på elever, föräldrar och lärare ska det liksom inte vara någon valmöjlighet "att välja" att inte klara målen i skolan 

Kan vi komma överens om att avskaffa Jante i Nora, (ja, jag har sagt det många gånger förut), kan vi skapa ett föräldraengagemang utöver det vanliga och har vi engagerade lärare så är det min absoluta övertygelse att vi når vårt mål. Vill du vara med?

1 kommentar:

alo99 sa...

Tänkte dela med mig av ett par tankar jag har om skolan. Vare sig di vill eller inte. Låter därför den socialdemokratiska kopplingen i din rubrik passera, nästan obemärkt.

Det första skolan behöver är att bli av med utbildningsministern. Varför? jo. nya reformer inom skolan med legitimationer (som tydligen ligger lite på is nu) och nya betygssystem. Får till följd att lärarna måste tillbringa mer tid på kurser och föredrag för att lära sig den nya systemet. Missförstå mig inte lärare behöver gå på kurser men låt kurserna handla om hur dom ska bli bättre pedagoger.

Tanken med att fler ska få ett godkänt betyg är bra. licens? nytt betygssystem?

Massor av elever kommer att hamna mellan dessa två betygssystem. Vad är deras betyg värda?

Läste någonstans att antalet sökande till lärarutbildningen är rekord låg. Det är iaf inte bristen på jobb som är anledningen. kolla på AF.

Så då var det sagt?

Nu ett lite räkneexperiment
1. Ta fram din miniräknare men du klara dig säkert utan.
2. Knappa in lektions tiden. (jag vet faktiskt inte hur lång en genomsnitts lektion är 40, 60, 80 min)
3. Dra sedan av tid för för sen ankomst, tid som går åt på att klassen ska komma till ro så att läraren kan börja.
4. Dra sedan av tid som visserligen är undervisning men som utgör en introduktion till vad just denna lektion ska handla om.
5. Dela antal minuter du har kvar med antalet elever.

Vad får du 2 - 2,5 minuter/elev. Tid som dom elever som behöver fråga om något. (jag förstår inte eller har jag förstått rätt?) har man utur så kanske man måste vänta på sin tur. Nu har experiment blivit en svår ekvation hur många minuter får en genomsnitts elev av en lektion.

Dra sedan ifrån tid som går åt till distraktioner i form av mobbing, glåpord och pillande på mobilen.

Jag tror att det är möjligt att skapa Sveriges bästa skola i Nora. Men ni behöver fler lärare mindre rasism och betydligt mindre mobbing och kanske ett par nya namn till i barn- och utbildningsnämnden.

När det gäller mobbing (torts att jag inte bor i Nora längre så hör jag om mobbing varje vecka ifrån Karlsängsskolan) så skippa färdiga koncept och gör en egen modell för Nora.

Ps: I Västerås har dom en barn och ombuds kvinna som kan en hel del om mobbing. (blev årets Västeråsare för något år sedan bla för sitt arbete) Hon kommer inte till Nora (för att Nora ligger i Nora) Men hon har kanske en kollega i Örebro :-) ds