09 april 2012

Hur paketerar man krig?

Idag på nyheterna får jag veta att försvarskoncernen SAAB använder "aggressiv marknadsföring" när de ska sälja sina produkter. Reklam som delas ut på olika försvarsmässor där SAAB ställer ut beskriver JAS som ett plan som har hög kapacitet att döda och pansarsvärnsrobotar beskrivs som att de speciellt kan riktas mot mjuka mål som hus och människor.

Allt detta är uppgifter som tidningen Expressen (här kan du även se broschyren) letat fram och syftet är naturligtvis vällovligt.
Men, frågar jag mig, hur trodde vi att krigsmaterial marknadsförs?? Som något som får blommor att växa och människor att utvecklas? Vapen tillverkas i ett enda syfte - att användas i krig mot människor för att döda - den varan kan aldrig paketeras snyggt och smakfullt...

Sverige är en av världens största tillverkare av vapen och vi är skickliga på detta. Samtidigt så vill Sveriges medborgare inte att vi säljer vapen, helst inte alls, och framförallt inte till diktaturer och länder som inte står upp för mänskliga rättigheter. Om inte Sverige säljer säljer något annat land dessa vapen är ett vanligt motargument, samtidigt som argumentet om arbetstillfällen lyfts. 

Så visst finns det många orsaker till att affären med Saudiarabien har mörklagts, både av nuvarande och tidigare regeringar...För mig som liberal går det en avgörande skiljelinje mellan om vapen används för att försvara frihet och demokrati, eller för att förtrycka frihet och demokrati. Du kan läsa mer om Folkpartiets inställning till vapenexport här

Inga kommentarer: