06 april 2012

Bojkotta diktaturer!

I går i Svenska Dagbladet skrev Kjell Albin Abrahamson en klok debattartikel på Brännpunkt om varför inte Vitryssland ska tillåtas att ordna ishockey-VM. Till dem som kritiserat beslutet hör den amerikanska kongressen, Barack Obama, en mängd organisationer för mänskliga rättigheter och Europaparlamentet.
Kjell Albin Abrahamsons argumentation är glasklar för mig som är uppvuxen med bojkotter mot Sydafrika under apartheidtiden, mot Frankrike under tiden de provsprängde atombomber vid Mururoaatollen och mot USA under Vietnamkriget.

Att Vitryssland är Europas enda land med dödsstraff borde räcka som argument för att förlägga hockey-VM i något annat land. Tillsammans med bristen på demokrati och mänskliga rättigheter som uteslutit landet ur Europarådet är det skäl nog för att ompröva beslutet. Dessutom skulle att ett VM sannolikt innebära en stor propagandaseger för Lukasjenko, Vitrysslands diktator som själv är en hängiven fan av hockey.

Jag har svårt att förstå argumentationen som nuförtiden bygger på att det är viktigt att vi semestrar och besöker länder som inte står för demokrati och mänskliga rättigheter.
Precis lika självklart som det är att vi vill styra biståndet från Sverige till länder som förbinder sig att följa demokratiska spelregler är det för mig att inte besöka dessa länder som turist.
(Jag har lagt in en del länkar i inlägget där du kan läsa vidare utifrån vad jag har hittat på Internet. Det finns mycket mer om du googlar och mina källor gör inte anspråk på att vara den enda sanningen).

Inga kommentarer: