01 oktober 2011

Mina tankar kring näthatet

En fantastisk dag går mot sitt slut och snart tar sömnen över. Idag, den 1 oktober har vi haft tjugo grader varmt och både barn och vuxna har varit ute i shorts (!) Troligen den sista kvardröjande sommardagen...Jag hör definitivt till dem som kommer att sakna sommaren!

Många tidningar har efter terroristattacken i Oslo och på Utöya valt att stänga av sina kommentarsfält på nätupplagan av tidningen. Det kan man tycka mycket och olika om, själv tycker jag att det är relativt befogat. I annat fall bör någon form av rensning göras innan kommentarerna går i tryck, men då räknas det sannolikt som åsiktsförtryck.
Bara genom att följa den lokala tidningens kommentarsfält tycker jag att det känns ganska trist och ointressant att läsa de personliga påhopp och / eller rasistiska påhopp som ofta är resultatet av att man har möjlighet att skriva under pseudonym/anonymt. I kvällstidningarna eller på de stora dagstidningarnas kommentarsfält är det ännu värre, ofta ännu grövre. Att kunna garantera någon form av korrekt och ärlig underskrift låter sig givetvis inte göras utan att tidningarna skall börja registrera människor.

Det finns de som påstår att det är opinionsbildarna som räds konkurrens, att de inte vill dela arenan med "kreti och pleti" utan äga problemformuleringsmakten. Det skulle ju i så fall betyda att vi har ett medvetet åsiktsförtryck i Sverige, där den som inte har samma åsikter som majoriteten inte ska få komma till tals. Där den som inte tycker som proffstyckarna inte har i tidningen att göra, är det så? Ingrid Kampås har skrivit en initerad debattartikel på Newsmill idag och ställer flera frågor kring detta. Jag håller inte med henne i allt men blir oroad över att hon menar att det finns en möjlighet att vi har en form av åsiktsförtryck i Sverige, ett åsiktsförtryck av människor som inte har " politiskt korrekta" åsikter.

Jag har absolut inget emot att människor uttrycker en åsikt som jag personligen inte delar, eller som inte är main-stream, det är påhoppen jag har svårt för. Att man kallar andra människor för saker som man aldrig skulle våga säga ansikte mot ansikte stör mig helt enkelt, jag tycker det är fegt, osakligt och inte hemmahörande i en debatt. Oavsett vilka konkreta åsikter man har bör man våga stå för dem anser jag. Visst har vi väl ett sådant öppet och tillåtande klimat i Sverige?
På min blogg är du välkommen att kommentera, men jag förbehåller mig rätten att inte publicera personliga påhopp eller rasistiska kommentarer. Så borde varje ansvarig utgivare göra, inget märkligt med det, eller?

Inga kommentarer: