08 juli 2011

Utseendefixering bland morötter...

Dagen idag inleddes med ett seminarium hos Liberala kvinnor om HVB och utsattheten hos de ungdomar som är placerade där. Sen beslöt jag mig för att ta en tur ner till södra Gotland - Sudret som det heter här - för att återigen besöka Vamlingbo prästgård, en pärla på Sudret.
Sittandes i bilen lyssnar jag på radio Gotland och får klart för mig att vi i Sverige slänger mat för många miljarder. Programmet har besök av en morotsodlare från Gotland som berättar för reportern att det finns klass ett och klass två på morötter. Det innebär att krokiga och för korta eller för långa morötter klassas som klass två och slängs, eller i bästa fall går till djurfoder. Nu ska vi alltså till och med ha snyggga morötter...Sittandes i bilen inser jag att vår tids utseendefixering alltså även nått vår mat, och undrar stillsamt vart världen är på väg.
Kvällen avslutas med tapas och vin tillsammans med goda folkpartikollegor. Intressanta diskussioner och många glada skratt får avsluta ännu en händelserik dag i Almedalen.

Inga kommentarer: