10 juli 2011

Håller SD på att bli rumsrena?

Idag har Jimmi Åkesson hållit sitt första tal i Almedalen. Sverigedemokraterna har synts betydligt mer i år än under förra årets Almedalsvecka. De är nu ett etablerat parti och har naturligtvis en helt annan ekonomi, ett antal riksdagsledamöter samt tillgång till Riksdagens utredningstjänst för att kunna ta fram underlag för sina argument.

Dessutom försöker SD att bredda sig, i år pratar man inte bara invandring utan även brott och straff, aborter, familjepolitik och jämställdhetsfrågor. Partiledaren Jimmie Åkesson har varit inbjuden till debatter och tvsoffor och hans ansikte mötte mig på de gula t-shirts som SD: anhängare bar under Almedalsveckan. Sverigedemokraterna införlivas så sakta med övriga partier vid makten och blir på något sätt normaliserade. Enligt forskning på området blir ofta resultatet av att missnöjespartier kommer in i maktens rum att de inte längre är lika attraktiva för sina väljare.

Min egen tolkning av detta är att människor i alltför liten grad har tilltro till sina etablerade politiker, oavsett om de sitter i riksdagen eller i kommunfullmäktige. Många människor förutsätter att alla politiker ljuger för sin egen vinnings skull - vilket givetvis inte stämmer -och tjänar enorma pengar på att vara just politiker, ofta tror man att alla politiker har arvoden - vilket inte stämmer - eller att alla politiker tjänar som en riksdagsman - vilket inte heller stämmer.
Det är enligt mitt sätt att se det en del av orsaken till att missnöjespolitiker har ett högre anseende bland väljarna, alltså just för att de inte är politiker.
Men, och det är vad forskarna oxå menar, när missnöjespartier och -politiker väl har varit politiker en mandatperiod, då är de "politiker" och får stå till svars för sina handlingar, eller ickehandlingar.
Som väljare och medborgare har man ofta en övertro på vad ickepolitiker kan åstadkomma därför att man inte har all kunskap om hur vår demokrati fungerar, dess spelregler, och framförallt för att man inte förstår att demokrati tar tid. Så låt oss hoppas att SD till nästa val har tappat en del av sin attraktionskraft!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, det är helt klart så att folk tror att politiker är som de själva. I grunden egoister. Jag tror inte själv att så är fallet alltid men det krävs ändå en mått av självhävdelse för att komma fram i politiken.

Man kan bara ta dig själv som exempel. När nuvarande majoriteten skulle formeras så var du i allra högsta grad involverad i en maktkamp. Du gick t.o.m. ut i tidningen över hur besviken du var att du inte fick bli kommunstyrelsens ordförande även om du representerade bara 3 mandat. Det är sådant beteende som undergräver "mannen på gatans" tro på politiker.

Men du har lärt dig hur det politiska spelet skall spelas och då får man inte vara blyg. Det gäller att ta för sig. Den mänskliga naturen är sådan så varför skulle politiken vara annorlunda?

Det är därför så viktigt att i alla lägen inte kunna bli anklagad av att agera i sitt eget syfte.

Men det är lustigt ändå att man först slogs om positioner inom politiken som gav pengar. Sen kunde man diskutera vad man skulle göra.

Gabrielle sa...

Nu vet jag inte om bara 3 mandat är så bara i jämförelse med fem mandat, jag tillhörde ett av två partier som inte tappade något mandat i valet...
Jag gick inte ut i tidningen men tidningen ställde en fråga till mig eftersom jag dels varit oppositonsråd, dels var tydlig redan i valrörelsen ang vilken post jag tyckte var intressant. Jag vet inte om du känner till (de låga)nivåerna på arvoden i Nora men pengar har aldrig varit en drivkraft för mig i politiken i Nora.