24 juli 2011

Fortfarande ofattbart...

Drygt två dygn har gått sedan det ofattbara våldsdåden i Oslo och på Utøya och ännu så kämpar jag för att förstå. Bilder strömmar oavbrutet emot mig och tillsammans med dessa information som jag ibland kan och ibland inte orkar ta till mig. 
Jens Stoltenberg gör ett starkt, stolt och tryggt intryck mitt i allt kaos och igår svarade jag på en av hans tweets där han tackade för alla för allt deltagande med att skriva att jag hoppas att han har någon som tar hand om honom mitt i allt detta ofattbara.

Lika imponerad som jag blir av Stoltenberg lika deprimerad blir jag över SD:s riksdagsledamot Kent Ekeroth, hans bror och även pressekreteraren i SD som tätt inpå bomben inne i Oslo twittrade med innebörden att det självklart var islamistiska fundamentalister som utfört dåden- Undrar om de någonsin tänkte tanken att det kunde vara en av deras likar? En vit högerextremistisk man...

Läser precis nu ett kort inlägg av Emanuel Karlsten med anledning av att Osloterroristen verkar ha förberett sin egen mediabild på ett noggrannt sätt. Allt för att underlätta för mig och andra att sprida det vidare, rätt eller fel? Läs själv här.

Mycket är det som fastnar på näthinnan och i minnet efter dessa ohyggliga dagar;

Stoltenbergs första tal efter dådet där han säger att svaret på våld är ännu mer demokrati, ännu mer humanitet men aldrig naivitet.
Bilden av Stoltenberg när han kramar om Pedersen, ledare för ungdomsförbundet.
Stoltenbergs tal vid minnesgudstjänsten i Oslos domkyrka idag.
Flickan från Utøya som sa - om en man kan visa så mycket hat, tänk så mycket kärlek vi kan visa tillsammans".


Imorgon blir det en tyst minut i Norge och i Sverige kl 12:00, jag tänker delta i den. Mina tankar är fortfarande hos dem som drabbats, alla de som mist någon och alla de föräldrar som inte får hem sina barn.

Inga kommentarer: