02 september 2012

Blogga eller inte, det är frågan...

Funderar ibland lite kring bloggandet, om det kanske har spelat ut sin roll idag när alla finns på Facebook och twitter? Orkar människor ens läsa bloggar längre? Eller är allt reducerat till de 140 tecknens microbloggande?

När jag började blogga 2006 var bloggandet relativt nytt och "inne", sen tog jag en paus till slutet på 2009 innan jag återupptog bloggandet och sedan dess har jag skrivit inlägg nästan varje dag. Vissa gånger har jag lagt upp texter som någon annan intressant person skrivit, jämställdhetsminister Nyamko Sabuni, eller utbildningsminister Jan Björklund - dock alltid med tydlig källhänvisning förstås...

Jag försöker hålla i och så länge jag finns i politiken så saknas det aldrig ämnen att skriva om så klart, bloggen blir mitt sätt att tydliggöra för mina väljare var jag står i olika frågor.

Men ibland som sagt så undrar jag om bloggandet är på väg bort, jag undrar hur viktigt det är att skriva inlägg varje dag eller om det funkar att skriva mer sällan, bara när något riktigt stort har hänt exempelvis.

Samtidigt som jag gillar de korta, kärnfulla inläggen som jag kan göra på Facebook och twitter så tänker jag att det måste finnas möjlighet att skriva, och läsa, längre texter. Texter där jag kan utveckla ett resonemang, tillåta mig att bli lite långrandig och förklarande...Där jag undanröjer tvivel om vad jag egentligen menar och där du som läsare får dig lite mer "till livs". Joakim Jardenberg har skrivit om bl. a. bloggandet här.

Tar gärna emot dina synpunkter kring detta! 

2 kommentarer:

Mimmi sa...

Funderar också på bloggandets vara eller icke vara. Men tror att ska man blogga alls så är det varje dag som gäller. Dötrist med bloggar som uppdateras sällan!

Gabrielle sa...

Sant! Och efter vad det verkar så är det ju en ökning med bloggare så det är väl bara att ligga i :) För mig som är liberal så tror jag det är bra att blogga, liberalismen fordrar ofta en förklarande text och gör sig inte riktigt som "oneliners". Tack för din kommentar!