16 maj 2011

Varför typiskt politisk?

Fick en kommentar på gårdagens inlägg om att jag var så typiskt politisk i min frågeställning apropå socialdemokratiska kvinnoförbundets debattartikel i går. Bertil som skrivit kommentaren undrade vad jag själv gjort i frågan.
Min kommentar är att jag alltid varit en förespråkare för dels jämställdhet och dels för att mycket av jämställdheten sitter i plånboksfrågor, kan man inte försörja sig själv står man alltid i en beroendeställning. Att strida för jämställdheten på olika sätt och i olika sammanhang har varit mitt sätt att strida även för den här gruppen kvinnor.

Men det var inte min poäng, utan min poäng är att det är märkligt att det nu talas så mycket från socialdemokratiskt håll om dessa frågor.
 Ett parti som nästan oavbrutet haft makten dels i regeringen, dels i många kommuner, i mer än sextio år och som dessutom har en mycket nära relation med LO och fackföreningsrörelsen har inte på alla dessa år kunnat skapa bättre arbetsvillkor för hälften av dem man säger sig företräda - kvinnorna. Nu försöker man istället att ställa nuvarande regering i skamvrån som suttit vid makten i knappa fem år....Märklig retorik kan jag tycka.

Inga kommentarer: