27 april 2010

Ohälsan bland våra unga tjejer

Vi ser att ohälsan bland unga tjejer ökar lavinartat. Ohälsan finns även bland unga killar men utvecklingen är inte riktigt lika negativ. Många unga tjejer vårdas för depression, ångest och självmordsförsök. Ätstörningar och hög alkoholkonsumtion har blivit allt vanligare bland unga tjejer. Tjejer skär sig för att de mår psykiskt dåligt. Nora är här inget undantag även om det är lätt att tro att en liten stad som Nora är förskonad från detta. Det här är en utveckling som givetvis måste motverkas.
Alla elever ska garanteras tillgång till stöd för psykisk och fysisk ohälsa under alla dagar i veckan. Som elev ska du inte mötas av en lapp på kuratorns dörr som meddelar att kuratorn bara är på plats tisdagar jämna veckor när du väl tagit mod till dig för att gå dit och prata...

Fokpartiet liberalerna har starkt och framgångsrikt drivit frågan om att antalet kuratorer, psykologer och läkare måste öka på de svenska skolorna och detta finns nu med i den nya svenska skollagen. Det är bra och viktigt tycker jag att vi satsar på det förebyggande arbetet, elever som mår dåligt fysiskt och psykiskt har små möjligheter att klara sin studiegång på ett bra sätt. Skolhälsovård och elevvård är två viktiga reformer för att öka chanserna och möjligheterna för dessa elever.
Sen måste vi vuxna ställa oss frågan varför det är så här? Den frågan har säkert många och skiftande svar men den är viktig. Någonstans går det snett, men varför?

1 kommentar:

Andreas Lejbro sa...

En av anledningarna kanske just är att många betraktar Nora som en liten gullig Stad. Små gulliga städer finns nog bara i sagorna. Nora är en kommun som vilken annan kommun som helst. Alla dom problem som finns i andra kommuner finns också här. Givetvis i varierande omfattning.

Något som jag märker av i dom kontakter jag har med ungdomar är rädslan för det okända och "onormala". dels är främlingsförgänglighet hög (tack och lov inte så organiserad) och dels på ett mer personligt och lokalt plan. Det baktalas och sprids rykten i en omfattning som jag aldrig sett på någon annan ort jag bott på tidigare.

Givetvis viss tycker jag att det skall finnas både skolsköterska och kurator på skolorna varje dag i veckan.

Dock vet jag flera elever har berättat för mig att man tvekar för ett besök där för att dom är oroliga för att "någon" skall tycka dom är knäppa/annorlunda/dåliga eller att "någon" ska får reda på vad dom sagt i förtroende.