10 april 2010

Friskolor presterar bättre - men det räcker inte!

På SvD:s Brännpunkt skriver idag två företrädare från Svenskt Näringsliv om friskolornas höga meritvärden i jämförelse med den kommunala grundskolans. Här finns det naturligtvis en del att lära för den kommunala skolan men framförallt ska vi inte tro att det räcker med högpresterande friskolor.
Alla skolor måste hjälpa sina elever att prestera bra för att näringslivets konkurrenskraft skall säkras. Vi lever, vare sig vi vill eller inte, i en global värld där våra ungdomar kommer att utsättas för konkurrens från elever från helt andra delar av världen och då är det viktigt att de kan stå sig i den konkurrensen.

Majoriteten av elever går i den kommunala grundskolan och här måste vi bli bättre på att ta till oss de undersökningsresultat som visar att det viktigaste för ett bra resultat i skolan är en tydlighet i styrning och ledning. Höga förväntningar på eleverna och kompetenta och engagerade lärare är en annan viktig parameter. Att sen ha lugn och ro i klassrummen, sätta in extraresurser tidigt för de barn som behöver detta samt att ha regelbundna uppföljningar är andra faktorer som pekas ut för ett lyckat resultat.

Det måste vara OK att vara duktig i skolan, att faktiskt gilla skolarbetet inte bara i de första årskurserna utan även i 7-9 klasserna. Någonstans under de socialdemokratiskt styrda skolåren har vi tappat bort vikten av bra prestationer, allt har fokuserat på att få en majoritet av eleverna att nå godkänt och ingen har fått "sticka ut" som extra duktig. Högpresterande elever har fått höra att de ska hjälpa sina klasskamrater istället för att få extrauppgifter som sporrat dem som individer att gå vidare i sin utveckling. Betoningen har legat på "En skola för alla" istället för "En skola för alla".

Inga kommentarer: