30 april 2010

Vill du vara med i en medborgarpanel?

Jag kandiderar som förstanamn på folkpartiet liberalernas lista till kommunfullmäktige i Nora. Som aktiv i politiken sen 2003 - då jag engagerade mig pga nedläggningshotet mot Dalkarlsbergs skola - har jag naturligtvis vissa frågor som ligger mig varmt om hjärtat. Självklart finns skolfrågorna med där fortfarande men även frågor om näringsliv och utveckling av Nora, frågor om hur vi skall bemöta våra äldre och frågor som berör hur vi kan utveckla kulturlivet.
En annan viktig fråga för mig är kontakten med medborgare och hur vi kan utveckla den. Jag försöker vara aktiv via facebook, twitter och bloggen, men jag tror att vi kan utveckla dialogen ytterligare. Vi pratar just nu mycket om ungdomsdialogen som vi vill starta upp men för mig är alla grupper lika viktiga att nå och få igång ett samtal med.

Det finns kommuner som är duktiga på detta och här tror jag att vi i Nora kan lära oss av dem som redan kört igång. Nu får vi snart en ny layout på Noras hemsida och precis i dagarna har vi fått veta av SKL (Sveriges kommuner och landsting) att det finns inget som hindrar att en kommun twittrar och lägger in inlägg via facebook vilket är bra!
Jag skulle kunna tänka mig att utveckla olika grupper och modeller för olika behov: fokusgrupper, enkäter, rådslag, samråd och medborgarpaneler. Tar vi exempelvis medborgarpaneler och fokusgrupper så måste vi använda den nya tekniken så att vi snabbt och enkelt kan nå människor - via sms och e-post är det som gäller för att det skall vara rimligt att hantera. Att anmäla sitt intresse för att delta, få ett sms när en ny fråga skickats via e-post och enkelt gå in och besvara denna tror jag är modellen. Skulle du själv kunna tänka dig att vara med?

Inga kommentarer: