13 maj 2011

Öppet brev till utbildningsminister Jan Björklund

Det finns många utmaningar att ta tag i på skolområdet och du gör det bra, mycket bra!

Jag har en sak som jag vill lyfta till "ditt bord" som inte bara har med skolan att göra utan egentligen är mycket större än så.
Det handlar om bristen på sjuksköterskor som idag finns och bristen på undersköterskor som är ett kommande problem, om ca 5-10 år, ungefär samtidigt som äldreboomen "slår till".


En del av problematiken handlar om: kan vi göra dessa yrken attraktivare, hur kan vi få fler att välja dessa yrken, det ena ett bristyrke redan idag, det andra ett kommande bristyrke?
Det är en diskussion som givetvis måste föras av arbetsgivare i kommuner, landsting, privata vårdinrättningar och i våra gymnasieskolor. Vård och omsorgscollege är en satsning i rätt riktning men mer behöver göras vill jag hävda. Undersköterskeyrket måste göras attraktivare, genom bättre anställningsformer, högre löner och attraktiva karriärvägar.


Det andra handlar om utbildningsvägarna fram till dessa yrken och det är här du kommer in, Jan Björklund. Hur kan vi göra det attraktivare att fortbilda sig till sjuksköterska om jag redan är undersköterska? Idag är vägen till sjuksköterskeyrket lika lång oavsett om jag har flerårig vana från undersköterskearbete eller inte. Studier i tre år, med tillhörande studielån ger en ingångslön som ny sjuksköterska på flera tusen kronor mindre än en erfaren undersköterska. Det ökar inte direkt lusten att satsa tre intensiva år på studier...

Min fråga är varför vi idag, när vi vet att det är ett bristyrke och kommer att fortsätta vara det, inte ser över och skapar möjligheter till attraktiva fortbildningsvägar för undersköterskor som vill bli sjuksköterskor? Ett antal år i yrket borde innebära en kortare väg till legitimering än för den som inte alls har vårderfarenhet. Även här spelar lönen naturligtvis in, karriärvägarna likaså.


Jag föreslår någon form av utredning via departementet och sedan en proposition i denna så viktiga fråga. Om ingen vill utbilda sig till dessa så viktiga yrken är jag rädd att ättestupan måste återinföras, om vi inte vill att robotar och kameror skall sköta äldreomsorgen och vården....

1 kommentar:

Bertil Törestad sa...

Nej, snabbutbildningar har vi fått nog av.
Har man som jag tillbringat tid på flera sjukhus ser man snart vissa egendomligheter. Det är inte så arbetstyngt och stressat hela tiden, som vårdpersonal låter påskina. Arbetet tar den tid som står till förfogande, brukar det sägas, och det stämmer in här. När jag skulle på provtagningar på labb så var det oftast ingen patient före eller efter mig. Dessutom var det mer personal i rummen än som behövdes. Jag tror det finns mycket luft här. Men visst behövsa det bättre utbildning!

torestad.blogspot.com