19 januari 2011

Säkerhet & trygghet för kommunens yngsta invånare!

I söndags (16/1) skrev jag om barnomsorg i annan regi än kommunens där det visade sig vara svårt att stänga en förskola trots att en inspektion påvisat stora brister. Jag menade att om skollagen är otydlig på denna punkt så måste den ses över.

Idag ser jag att förskoleminister Nyamko Sabuni (Fp) instämmer i min kritik och menar att i den nya skollagen som införs 1/7 2011 kommer att innebära förtydliganden på flera områden och samtidigt säkerställa dels bättre kontrollmöjligheter, dels säkerställa att offentliga och privata utövare följer samma läroplan. Den nya skollagen säkrar även upp att man kan stänga en förskola direkt om manvid en inspektion hittar mycket allvarliga brister. Den möjligheten finns som jag skrev tidigare, inte idag.

Positivt är att förskoleministern vill införa en anmälningsplikt, liknande Lex Sarah som finns inom äldreomsorgen. Kanske ska den få bära namnet Lex Carl efter den ettårige pojke som brännskadades svårt på sin förskola i Täby?
Kan det vara dax att införa "avvikelserapporter" i våra förskolor för att säkerställa säkerhet och trygghet för våra yngsta kommuninnevånare?

Inga kommentarer: