25 maj 2010

Mat för 20 kronor

Mat för 20 kronor portionen eller 2 lärartjänster...i Barn och utbildningsnämnden tyckte vi att vi valde det minst onda av två onda ting och beslut att lärare och förskollärare skall få betala vad råvaror och disk kostar för en lunchtallrik som de äter tillsammans med barnen på sin arbetstid = det som heter pedagogisk lunch.
Facket företräder sina medlemmars intressen och menar att personalen får betala för att arbeta, vilket jag inte helt håller med om då jag ser det som att det är råvaror och disken man får betala för - ingenstans kan man äta en lunch ute för 20 kronor.....
Ska jag tro Na:s hemsida så är det fullt uppror över detta beslut och ett flertal inlägg på Na:s kommentarsfält. Det jag slås av är två saker när jag läser dessa inlägg - den ena är att inläggen med några få undantag är skrivna anononymt, vilket ger möjligheter att uttrycka sig precis hur man vill då man inte behöver stå till svars för inlägget...
och det andra är att om jag ska tro beskrivningen av hur matsituationen ser ut på våra skolor och förskolor borde jag kalla in Arbetsmiljöverket för att göra en arbetsmiljöinspektion omgående. Måltidssituationen för våra barn och elever verkar vara helt fruktansvärd och kräva en omgående inspektion med åtföljande åtgärder för att förbättra denna! Inte vill vi föräldrar att våra barn skall äta i en sådan miljö, eller?

2 kommentarer:

Andreas Lejbro sa...

Men kom igen nu. Det kan väll inte undgått dig hur situationen är på skolan.

Bloggade inte du om det här om veckan? Då du skrev om tjejernas situation på skolorna. För övrigt är inte pojkarna situation speciellt mycket bättre.

Gabrielle sa...

Men nu talar vi specifikt om matsituationen...