Anna Laestadiuss Larsson, en av SvD:s kolumnister skriver idag om hur viktigt det är att visa på alternativen för våra flickor och pojkar. Att pojkar inte måste leka med bilar och Spindelmannen och att flickor inte måste leka med Barbie och leksaksspisen. Alltför ofta är det vi vuxna som omedvetet påverkar våra flickor och pojkar i en viss riktning.
I Noras skolor och förskolor har vi tagit hjälp av vår genuspedagog som genom att iaktta och filma personal och barn i olika situationer uppmärksammat personalen på hur olika vi hanterar pojkar och flickor. Varför säger vi "vilken tuff tröja" till pojken med Spidermantröjan? Varför säger vi "vilken gullig tröja" till flickan i rosa tröja? Varför tillåter vi pojkar att vara "stökigare" än flickor och varför sätter vi en flicka intill en stökig pojke med hopp om att hon ska ha en lugnande inverkan? Varför ringer personalen alltid till mamma när det har hänt något? Att bli medveten om hur styrda vi är av yttre och inre strukturer som vi medvetet eller omedvetet bär med oss är nyttigt. Försök bara att hitta ett könsneutralt kort till den nyfödda eller till dopet du är bjuden på.....
Foskning visar att vissa former av lek och lekplatser är mer könsneutrala än andra. Exempelvis är skog och vatten något som tillåter både flickor och pojkar att utveckla lek på ett jämställt sätt. Rum som inte ställts upp utifrån en speciell flick- eller pojkordning dvs dockrum och snickarrum utan skapar en ram som barnen kan utgå mer fritt ifrån skapar också en mer jämställd lek och mer kreativitet bland barnen.
Folkpartiet liberalerna i Nora vill arbeta mer med genuspedagoger ute i verksamheterna för att på ett strukturerat sätt komma till insikt både bland personal och föräldrar och hitta fram till ett bemötande som skapar möjligheter för våra flickor och pojkar att slippa känna sig begränsade av sin könstillhörighet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar