08 maj 2010

Patriarkat & påtryckningar

Det är valår i år vilket innebär att det pratas mer politik än någonsin, både i media och där människor träffas här i Nora. Det mesta är givetvis positivt men ibland blir jag fundersam...

Som när jag fick höra talas om en nittonårig tjej som ville engagera sig för ett parti men där pappa går in och säger att " i den här familjen röstar vi på XX " med påföljd att hon får backa ur sitt engagemang..!! Jag frågar mig spontant - finns ett sådant patriarkat i Sverige 2010, bestämmer fäder över sina döttrar eller söner när det gäller vad/vem man röstar på?? Kanske bestämmer fadern i denna familj även vad hans hustru skall rösta på? Jag blir både bestört och förbannad när ungdomar eller andra inte tillåts välja parti själva och säger "gör uppror", du bestämmer själv! Det är din demokratiska rättighet!

Andra märkligheter är när det talas om att deltagare i debatter och/eller uppstickare på politikens område blir utsatta för påtryckningar på olika sätt i syfte att tystas eller att sluta sin gärning...Eller att företagare inte törs bekänna politisk färg av rädsla att inte få fortsätta att leverera till kommunen... Vi lever i en demokrati och en sådan tillåter människor att uttrycka olika åsikter, även sådana som kanske inte känns bekväma för alla - men det ger inte mig eller någon annan rätten att tysta dem... Å andra sidan är allt detta kanske bara skrönor som cirkulerar i Nora, vem vet? Vet du?

1 kommentar:

Anonym sa...

Kanske bestämmer han även vem dottern ska gifta sig med och vad hon ska ha på sig...?