31 maj 2010

Skolavslutning i Nora

Noras 7-9 skola har i år valt att inte stå bakom den middag på Stadshotellet som blivit något av en tradition. Orsaken till detta är att skolan har bedömt det som att ungdomarna använder middagen som en "förfest" för att sedan avvika till egna festarrangemang, som inte alltid, säkert till och med mycket sällan, är drogfria...
När nu skolan valde att använda sina resurser för förebyggande insatser på annat sätt gick några ungdomar in och ordnade festen själva. Jag hoppas att de som står bakom tillsammans med föräldrarna kan erbjuda våra 16-åringar ett drogfritt alternativ för i min värld är det inte OK att fira att man går ut nian med alkohol!

Självklart är det ett problem när deltagandet i skolans middag på Stadshotellet blir ett legitimt sätt att kunna säga till sina föräldrar; "ja, men jag ska ju gå på skolans middag"...att man sedan avviker därifrån direkt efter maten berättar man givetvis inte! Föräldrar sitter hemma i godan ro och tror att "Kalle & Lisa" är på ett drogfritt arrangemang i skolans regi och känner sig trygga med det.
Jag tycker att skolan fattat rätt beslut och ser positivt på att fritidsgården ordnar ett drogfritt alternativ samma kväll som ungdomarna slutar grundskolan och börjar ta sina första stapplande steg på vägen mot vuxenlivet. Jag föredrar att ungdomarna gör det i nyktert tillstånd!

1 kommentar:

Andreas Lejbro sa...

håller med dig skolan satsar rätt...

Sen kan jag inte låta bli att det är lite tragiskt att några då väljer att anordna ett eget alternativ.

Men det är väll en blandning av någon form av tradition/rättvisa och som en av mina konfirmander uttryckte det hela "det är en rättighet att få bli full på skolavslutningen".