01 juni 2010

Hemarbetet - orsak till utbrändhet bland kvinnor?

När vi ser till kommunanställdas ohälsotal så dominerar kvinnorna på ett oroväckande sätt. Givetvis är det så att majoriteten av de anställda i de flesta kommuner, Nora är inget undantag, är kvinnor, men ibland undrar jag om det inte kan finnas ett samband mellan det faktum att kvinnor jobbar mer hemma än männen. Tidigare forskning har visat att när kvinnor kommer hem stiger deras stresshormoner, när män kommer hem sjunker de....Undrar om detta kan ha något samband med antalet timmar som män respektive kvinnor tillbringar med obetald hemarbete?

Antalet hemmafruar har minskat från 1,3 miljoner 1950 till runt 230 000 idag. 1993 var antalet som lägst med drygt 150 000.
Adderar man tiden för hemarbete till förvärvsarbetet blir den genomsnittliga arbetstiden 55-60 timmar per vecka, för barnfamiljer omkring 70 timmar.
Skillnaden mellan män och kvinnor är stora. Andelen som utför hemarbete direkt efter avslutad arbetsdag är för kvinnor 70 procent, för män 50 procent.

Hemarbetets komponenter
minuter per dag, 20-64 år:
Kvinnor Män
  • matlagning 43 / 23 min
  • disk, duka med mera 20 / 10 min
  • städning 30 / 16 min
  • tvätt, strykning 17 / 3 min
  • underhållsarbete 22 / 38 min
  • omsorg egna barn 32 / 18 min
  • omsorg om andra 9 / 8 min
  • inköp 30 / 20 min
  • resor och övrigt 29 / 27 min

Källa till blogginlägget är Länsposten nr 21 2010 samt Sverige & svenskarna 2008 av Lennart Tham



Inga kommentarer: