För att locka nya invånare till Nora behövs fler bostäder av olika slag- villor, centrala hyresrätter och bostadsrätter, radhus i olika upplåtelseformer.
Under alltför många år har bostadsbyggandet legat på i stort sett noll. Redan 2007 ställde Folkpartiet liberalerna en interpellation med följande frågor utifrån ett marknadsföringsperspektiv då det var aktuellt med renoveringen av lägenheterna i Kungsgatubacken:
Vilka konkreta marknadsföringsåtgärder planeras av Nora kommun och dess bostadsbolag i syfte att skapa intresse kring dessa nya bostäder inte bara i Nora utan i länet?
Hur fördelar sig dessa på olika media?
Har vi för avsikt att göra några riktade utskick eller kampanjer?
Idag har även den sittande majoriteten insett vikten av att marknadsföra Nora och att kunna erbjuda bostäder - det är bra, även om startsträckan varit orimligt lång! Nu gäller det att se till att vi har många olika projekt på gång hela tiden så att inte överklaganden som kan komma av olika skäl sätter käppar i hjulet under en alltför lång tid och stoppar upp byggandet helt. Nora kommun har redan tappat mycket tid och många tänkbara invånare under den tid som bostadsbyggandet legat nere - nu måste vi fokusera på bostadsproduktion så att vi kan locka fler invånare till Nora kommun.
Vi har ett attraktivt läge och en attraktiv bygd med goda förbindelser för dem som pendlar och till skillnad mot Örebro så har vi en attraktiv prisbild för dem som står i begrepp att köpa sitt första hus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar