09 juni 2010

Fördubbla kollektivtrafikresandet till 2020!

Titeln på dagens blogginlägg är densamma som målsättningen för Mer Koll som är ett EU-projekt för att öka resandet med kollektivtrafik.

Mer Koll hade idag samlat ett stort antal människor i Nora där olika aspekter av kollektivtrafik diskuterades. Flera intressanta föredragshållare och utställare fanns på plats. Hetast idag är naturligtvis frågan om spårbunden trafik som känns helt rätt när vi talar ur ett miljöperspektiv och när vi menar att vi ska ha en långsiktigt hållbar utveckling. Att det är fullt på våra järnvägsspår märks bland annat när vi är ute och reser och hamnar bakom ett pendeltåg på väg in till Stockholm C eller när vi får åka in på ett stickspår för att vänta in mötande tåg. Mycket behöver alltså göras för att vi ska få bättre fart på tågen.

Min personliga uppfattning är att dubbelspår och sk. möteplatser är viktigare att bygga än höghastighetståg mellan några få stora orter. Främst av ekonomiska skäl då höghastighetståg kostar många miljoner och jag har svårt att se hur Sverige med sin lilla befolkning på 9,4 miljoner ska kunna få bäring i detta. Ute i Europa där länderna har mellan 40-80 miljoner invånare är läget ett annat. Men även ur ett miljöperspektiv där jag menar att det är viktigt att så många som möjligt får tillgång till tåget som kollektivt färdmedel.

Idag pratar vi mycket om regioner och regionförstoring och här är en utvecklad kollektivtrafik nyckeln. Mest intressant är det givetvis för oss Norabor när resultatet av den förstudie som Trafikverket inlett gällande den sk. Länspendeln presenteras under våren 2011. När vi vet resultatet av den är det dax att diskutera finansieringen. Vi vet att andra städer har fått en positiv utveckling när infrastrukturen stärkts. Det råder inga tvivel om att Noras utveckling kommer att gagnas av att Länspendeln kommer till stånd!

Inga kommentarer: