06 december 2010

Wikileaks

Har hittills inte skrivit en rad om fenomenet Wikileaks, mest för att jag själv är osäker på vad jag ska tycka...Är osäker på om fördelarna överväger nackdelarna just nu...

Blev glad över dagens artikel i SvD om det svenska motståndet som fick USA att sluta med fångtransporterna via Sverige. Sverige gör skillnad. Jag minns ännu hur upprörd jag var över det faktum att Sverige deporterade två fångar till Egypten som vi inte kunde garantera säkerheten för...att då tillåta USA att använda svenskt luftrum och svensk mark för att göra samma sak känns galet.

Detta med fångtransporterna har visserligen uppdagats via Wikileak men om det rättfärdigar allt kring läckan är jag osäker på.
Ännu vet vi inte om vi äventyrar människors säkerhet när all information blir offentlig. Och, ännu en fråga, varför ska alla ha tillgång till all information, vad är vitsen att som medborgare få veta allt som diskuterats i slutna rum? Vet du?

Inga kommentarer: