29 december 2010

Gårdsförsäljning

Har tidigare skrivit ett inlägg i diskussionen om gårdsförsäljning. Då uppfattade jag att det fanns ett förslag som skulle kunna bli verklighet med ett bibehållet monopol för Systembolaget.
Ytterligare och noggrannare genomläsning av utredarens förslag visar att förslaget sannolikt kommer att innebära att även utländskt tillverkad, sprit, öl och vin skall kunna säljas på alla platser där tillverkning av de lokalproducerade produkterna sker. Dvs en gotländsk vingård som säljer eget vin måste släppa in även spanska producenter. Detta för att säkerställa att det går att kombinera med EU:s regelverk.

Om det är så förslaget kommer att se ut ställer jag mig mycket tveksam till detLandsmötesbeslutet var, som jag uppfattade det, knutet till att gårdsförsäljning skall tillåtas om det går att kombinera med ett försäljningsmonopol som det ser ut idag.
Tanken är ju att vi ska kunna få det som i Tyskland, där man kan åka till en vingård, se tillverkningen och köpa med sig några flaskor hem. Det förslag som nu ligger är att den gård som skall sälja sitt egenproducerade vin inte får säga nej till andra producenter. Då har vi kommit alltför långt i från grundtanken med landsmötesförslaget anser jag. Och långt ifrån idén om en utveckling av landsbygdsföretagande.

Men, utredarens förslag skall beredeas av regeringskansliet. Jag tänker vänta på vad de säger om utredningen innan jag drar fler slutsatser.

Inga kommentarer: