01 december 2010

Niqab eller inte niqab, det är frågan

Idag har Diskrimineringsombudsmannet gett ett vagt och otydligt beslut i frågan om det är lämpligt att bära niqab (heltäckande slöja som bara lämnar ögonen fria) i en undervisningssituation. Jag måste säga att det är en brist att beslutet inte är tydligt, nu handlar det bara om denna specifika situation när jag skulle önska ett beslut som är tillämpligt i alla undervisningssituationer, oavsett vilken lärare och elev som än är inblandad. essutom hade det varit önskvärt med en snabbare hantering än två år.


Något märkligt tycks det mig att DO har presenterat sitt beslut i en debattartikel i DN i stället för att driva ärendet till domstol. Om så hade gjorts hade det varit ett beslut som kunnat tjäna som praxis generellt.

Att Folkpartiet driver frågan om att det inte är lämpligt med heltäckande klädsel i undervisningssituationer känner du säkert till. Integrationsminister Erik Ullenhag kommer att driva frågan och får förhoppningsvis med sig övriga partier i Alliansen så att vi får till en lagstiftning.
För mig är det ganska självklart att det blir svårt att täcka sitt ansikte i en undervisningssituation och det är ju t.ex. orsaken till att rektorer har rätt att be elever ta av sig kepsen i klassrummet. För mig är det lika självklart att det är rektorn skall få avgöra lämpligheten i att bära niqab eller annat heltäckande plagg på skolan. Vad människor har på sig på sin fritid däremot är ingenting som som vi ska lagstifta om. Vad tycker du?

Inga kommentarer: