14 december 2010

Hur känns det?

Mustafa Can, journalist och författare, får frågan av en vän några timmar efter självmordsattacken i lördags.
En absurd fråga tycker jag, lika absurd som om jag skulle fått frågan efter att den svenska unga man häktas för våldtäkterna i Örebro - hur känns det? Att få frågan för att han och jag tillhör samma ras eller religion är för mig så verklighetsfrämmande så jag inte har ord...

Frågan utgår ifrån att alla av samma ras eller religion är homogena, samma typ av människa, har samma tankar eller planer just bara för att de är av samma ras eller religion? Precis som om alla av samma religion, oavsett om de är kristna eller muslimer i lika stor utsträckning är troende eller ateister och inte individer med olika åsikter, känslor och behov.

Mustafa Cans artikel Inte i mitt namn är personligt skriven o mycket läsvärd, rekommenderas!

Inga kommentarer: