11 mars 2010

Respekt & yttrandefrihet

Jag har respekt för att muslimer i Sverige känner sig kränkta över Lars Vilks teckning och publicering av profeten Mohammed som rondellhund. Jag har även respekt för de kristna som kände sig kränkta av utställningen Ecce Homo när den visades. I vår sekulariserade del av världen är det kanske svårt för många att förstå att människor kan ta så illa vid sig av att något sådant visas eller publiceras om man inte själv är troende.
Trots att människor känner sig kränkta av detta, trots att jag själv har svårt att förstå konstärens motiv utifrån den lilla kunskap jag har om islam, muslimer och kulturen i muslimska länder, vill jag hävda att yttrandefriheten måste försvaras till varje pris. Även i muslimska länder är många drabbade av att inte få uttrycka sig fritt och detta menar jag, kan aldrig accepteras. Det är inte rimligt att inte få säga, skriva eller på annat sätt uttrycka sig fritt, vare sig man är bosatt i Sverige, Italien eller Irak. Självklart måste även Vilks publikation av sitt verk och verket i sig kunna debatteras och diskuteras. På många sätt har hans publicering fått tråkiga följder. Yttrandefrihet är yttrandefrihet även i det hänseendet.
I Sverige är yttrandefriheten tillsammans med jämlikheten och demokrati en del av det fundament som Sverige som stat vilar på, vår värdegrund. Det innebär att vi måste våga ta debatten om demokratiska värden och diskriminering. Men det innebär inte att vi inte kan respektera de muslimer som känner sig kränkta när vi lever i ett mångkulturellt samhälle. Respekt människor emellan borde vara något självklart för oss alla.

Inga kommentarer: