05 mars 2010

Förtvivlat långsamt

2010 är det fortfarande bara 22 % av alla pappor som tar ut föräldraledighet..även om detta är den högsta nivån hittills är det långtifrån tillfredsställande! Enligt TCO:s pappaindex kommer det med nuvarande takt att ta 51 år innan föräldrar delar lika på ledigheten...

På folkpartiet liberalernas landsmöte i november var frågan om att öronmärka fler månader till pappan uppe på initiativ av Liberala kvinnor. Förslaget röstades ned utifrån det liberala perspektivet att vi politiker inte skall bestämma hur människor väljer i sin vardag. Även jag röstade nej utifrån min liberala kompass - jag tycker det är att detaljstyra för mycket. Men visst blir jag beklämd när jag ser att uttaget inte är högre än 22 %. 28 % tar faktiskt inte ut en enda dag...Frågan är hur vi som politiker kan förändra och påverka utan att gå in och detaljstyra?

Många menar att vi inte skall finna oss i att skattemedel år 2010 subventionerar den diskriminering som det ojämna uttaget faktiskt innebär. Givetvis ställer jag mig frågan om det bara är lönen som påverkar att kvinnor än idag har det största uttaget? Finns det andra faktorer som påverkar hur vi hemma vid köksbordet bestämmer oss för att fördela föräldraledigheten? Vilka andra faktorer är det vi som politiker måste påverka?
Vi har en jämställdhetsbonus idag som folkpartiet liberalerna initerade för att stimulera ett mer jämställt uttag. Men om detta inte räcker - när är det i så fall dags att ta nästa steg? Hur länge ska vi vänta på att "myrstegen" bär utvecklingen framåt - är det OK att det tar 51 år innan vi är i mål?

Hur länge ska vi vänta på jämställda löner för att detta ska påverka uttaget av föräldradagar? Idag tjänar en kvinna med treårig eftergymnasial utbildning i snitt 29 100 kronor medan en man med samma utbildning tjänar 38 200 kronor. Självklart påverkar detta uttaget av föräldradagar!

Inga kommentarer: