24 mars 2010

De tre stora...

Precis som i tidigare val är det jobben, omsorgen och skolan som enligt väljarna är de största och viktigaste frågorna.Förståeligt med tanke på hur vi värnar om den svenska välfärden.
Kärnkraften och FRA-lagen är två frågor som bara 3 % av väljarna tycker är viktiga trots att de frågorna får relativt stort utrymme i media.

Skolan och skolpolitiken är folkpartiet liberalernas flaggskepp och vi är naturligtvis stolta över det vi hittills lyckats förändra i den tidigare socialdemokratiskt styrda skolan. Vi är givetvis också stolta för att vi lyckats få nästan alla partier med på tåget, med några undantag.
Mycket återstår dock att göra och en läsa, skriva, räkna garanti behövs fortfarande. Trygghet i skolan är något som vi även fortsatt måste fokusera på. Barn som inte känner sig trygga kommer inte att klara av att prestera i skolan. Vår liberala skolpolitik sätter individen i centrum och skapar möjligheter för människor att växa, forma sina egna liv och förändra sin omgivning. Lika viktigt som det är att alla skall ges det stöd som behövs för att klara målen är det att skapa utmaningar för dem som behöver ytterligare utmaningar.

När det gäller jobb och företagande är det särskilt bekymmersamt för ungdomar och våra nya svenskar som har fortsatt svårt att komma in på arbetsmarknaden. Därför har vi halverat arbetsgivaravgiften för dem under 26 år och infört nystartsjobb och instegsjobb som gör det billigare att anställa. Det är angeläget att fortsätta att arbeta fokuserat på att lösa problemen på arbetsmarknaden.

Vård och omsorg är ett angeläget område för många av oss. Den vårdgarantin som regeringen infört har inneburit att köerna kortats men mycket återstår ännu. De landsting som gör bra ifrån sig för att korta köerna har möjlighet att få del av kömiljarden. Alla har rätt till god vård och omsorg oavsett ekonomi, ålder och bostadsort. Vård och omsorg måste vara i välfärdssamhällets kärna och skall finansieras med skattemedel.

För mig som kommunpolitiker är det främst äldreomsorgen som jag kan påverka. Den som är gammal och behöver hjälp ska självklart få det och i min socialliberala vision ska även de gamla själva få bestämma vem som stiger över tröskeln hemma.Det är en orsak till att det bör finnas fler utövare av hemtjänstservice än kommunen. Det är ju inte så att jag när jag blir gammal upphör att ha en egen vilja och jag ser lika lite då som annars människor som hopklumpade i ett kollektiv där i det här fallet kommunen vet vad som är bäst för mig. Värdighetsgaranti, parboendegaranti och trygghetsboenden är andra visioner jag har för våra äldre.

Inga kommentarer: