18 mars 2010

Noras genomsnittliga meritvärden

Ett bekymmer som finns i många skolor, så även i Noras, är att meritvärdet skiljer sig stort mellan pojkar och flickor. Enligt Skolverkets hemsida har det varit så ända sedan betygssystemet infördes läsåret 1997-98. För Noras del ser siffrorna ut så här för 2009:



flickor Nora 214, flickor riket 221, pojkar Nora 169, pojkar riket 199. Det genomsnittliga meritvärdet totalt är 190 för Nora och 210 i riket.



Olika studier visar att fenomenet skär genom hela grundskolan och oavsett etnisk eller social bakgrund. Även i grupper med högpresterande elever är flickorna bättre, likaså om man tittar på resultatet mellan elever med svensk och utländsk bakgrund. Det finns bland pojkarna en "anti-plugg" kultur och den biologiska skillnaden mellan pojkar och flickor. Pojkar mognar senare, är mindre engagerade i "pluggämnen" och skattar dessutom sin förmåga högre än flickorna. Det är en skillnad i attityder och värderingar där flickor lägger ner mer tid på skola och läxor. Pojkar verkar ha svårt att förena manlighet med ett intresse för sina studier medan flickorna tidigt påverkas till att "vara duktiga" och prestera. Flickorna påverkas dock negativt på så sätt att de ofta uppger att de är mycket stressade.

En viktig faktor för hur elever presterar är förstås sammansättningen av grupperna i skolan. Det finns underlag som visar att elever påverkar varandras prestationer vilket i så fall skulle innebära att det är viktigt att fundera kring sammansättningen av klasserna. Det finns en möjlighet att skapa goda, lärande spiraler genom att tänka på sammansättningen av klassen. Att inte enbart boendet eller den egna valmöjligheten får styra är således viktigt. Givetvis är det i sammanhanget även viktigt att inte tillåta mer eller mindre renodlade pojk- eller flickklasser (källa för faktainhämtning: www.skolverket.se ).


Här finns det en utmaning i att arbeta med det faktum att flickor klarar skolan så mycket bättre än pojkar och vad detta kan bero på.Det finns givetvis fler faktorer än de jag ovan nämnt som kan påverka framförallt pojkars lärande. Hur hittar vi och använder dessa på bästa sätt i Nora?

1 kommentar:

coyoteros sa...

javisst..flickorna var mycket duktigare i alla teoretiska ämnen,även när jag gick i skolan på 50 å 60talet,,lite märkligt,,för ..gissar jag 9 av 10 gick direkt från skolan och blev hemmafruar,,ytterst få läste vidare,utan stannade hemma tlls barnen var vuxna.

då gick det att försörja en familj..även om bara mannen arbetade..betydligt svårare nu...vad beror det på????????