20 december 2011

Dagens inlägg del 1 & 2

Dagens inlägg 1:

Jag vill sälla mig till hyllningskören för statsminister Fredrik Reinfeldts jultal igår, som kvinna uppskattar jag oerhört att han vågar tala klartext om det våld mot kvinnor som pågår år ut och år in med, som det känns, oförminskad intensitet och oförminskat antal offer.

Sjutton -17 - kvinnor mister livet varje år, dödade av en närstående man som de har eller har haft en relation med.

Vår regering har satsat mycket resurser på att försöka minska våldet, för att försöka informera och upplysa om våldet, skapa hjälp för både dem som utövar våld och dem som drabbas av det. Trots det tycks det fortgå utan slut...En viktig fråga att synliggöra för vår statsminister med andra ord inte minst nu när julen står för dörren, en helg som dessvärre inte är lugn och fridfyll för alla!

Dagens inlägg 2:

I dagens andra inlägg vill jag sälla mig till dem som nu kräver att bankerna skall sänka sina boräntor. Nordeas lånechef kontrade på nyheterna med att säga "så enkelt är det inte".
Men om det är enkelt att generera stora bonusar åt sina chefer bör bankerna se till att det blir lika enkelt att sänka boräntorna när reporäntan sänks. Vi konsumenter måste bli bättre på att konkurrensutsätta vår bank, det finns många stora och en hel del små banker att föra lånediskussionerna med.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är det inte ett problem med kvinnors våld mot män då. Eller mäns våld mot män? Eller kvinnors våld mot kvinnor?

Gabrielle sa...

Det är ett problem med allt våld som utövas mot kvinnor, barn och män, oavsett utövare. Men våldet som män utövar mot kvinnor ska inte förminskas av att det pågår även annat våld anser jag.