04 november 2010

Fortsättning...

Fick en underbar kommentar (läs själv under kommentarer) angående det jag skrev om civil olydnad igår. Civil olydnad var något som Tyra Frank med glimten i ögat menade att man ibland måste ta till. Självklart menar jag inte att personalen i äldreomsorgen skall ägna sig åt civil olydnad, det vill jag göra klart.

Däremot anser jag att det är ett problem att det som faktiskt är människors hem av livsmedelsinspektörerna ses som en institution, även om det är en juridisk korrekt bedömning. Men detta är ju något som är ett problem och som vi måste försöka lyfta och se om vi kan göra något åt.
Som förespråkare för Tyra Franks modell av äldreomsorg ser jag ett stort problem med detta förhållande. Hur ska/kan vi hantera att det som rent juridiskt räknas och bedöms som en institution av lagstiftarna å andra sidan är ett hem med allt vad det innebär för människor?
Dessutom, den livsmedelslagstiftning som vi lever efter i Sverige gäller lika i hela EU. Dax för studiebesök kanske? Har du bra kontakter med någon som arbetar på ett äldreboende i ett annat EU-land? Har du idéer kring hur vi ska hantera detta, hör av dig till mig. Som vanligt når du mig direkt här på bloggen eller via gabrielle.peteri@liberal.se  Ser fram emot dina synpunkter!

Inga kommentarer: