28 augusti 2010

Viktigt att lyfta blicken - för alla!

Igår skrev jag om att regler borde vara lika för all personal på en arbetsplats. Idag tänkte jag filosofera lite kring politiker och tjänstemän...

Som politiker är det oftast så att det är något som triggar igång mitt politiska engagemang, det kan var bestämmelser kring sophämtning, bostadsbyggande eller en skolnedläggning. Jag som privatperson väljer då att ta "steget ut i ljuset" och bli en offentlig person. Mitt engagemang bör så småningom växa från enbart den frågan till ett större intresse, ett intresse för hela kommunens verksamhet med hela kommunens bästa för ögonen. Att inte bara se till en enskild fråga utan till hela ekonomin i kommunen blir en naturligt utveckling, att ha en helhetssyn, en helikoptervy, eller vad man nu vill kalla det - det kan även uttryckas som ekonomiskt ansvar.

Likaså vore det önskvärt att tjänstemännen utvecklade en helhetssyn och inte enbart snävade in sig i sin egen nämnds verksamhet. Att lyfta blicken och kunna se att "nu går det bra för oss men inte för x-nämnden, kanske kan vi från den här nämnden skjuta till medel för just detta, i denna situation" vore en önskvärd inställning många gånger.
Men då måste vi skapa incitament för detta, skapa en organisation som premierar detta på något sätt, för idag när varje nämnd har ett eget budgetansvar är det naturligtvis så att synfältet förblir snävt, alltför snävt...

Inga kommentarer: