Senaste nytt rörande Transportstyrelsens förslag om att avgiftsbelägga museijärnvägarna är att både infrastrukturministern Åsa Torstensson samt kulturutskottets Leif Pagrotsky har uttalat sig i samma anda som jag gjorde i tidningsartikeln i Na den 11/8.
Kärnan är att det handlar om kultur och turism i första hand för de dryga 20 museijärnvägar som finns i Sverige. Först efter den 30 augusti vet vi mer om hur förslaget ändrats, då går det ut på remiss.
Precis som järnvägen i Nora så lockar dessa museijärnvägar fantatiskt många besökare och även utländska turister till Nora och Sverige varje år.
Den insats som görs är en otrolig insats, helt idéellt, där människor vårdar ett kulturarv till glädje för dig och mig.
Just det faktum att museijärnvägarna bidrar så starkt till turismen är ett tungt vägande skäl att inte belägga dem med avgifter för statliga inspektioner. Att inspektionerna måste göras av säkerhetsskäl är naturligt, men att belägga en förening med höga avgifter är inte en framkomlig väg. Föreningen har varken möjlighet att höja priserna eller säga upp personal. Nej, tänk om Transportstyrelsen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar