18 augusti 2010

Ropen skalla - Lottehjem åt alla!

Tyra Frank är min stora idol, hon har skapat det som jag tror alla som tänker på sina gamla föräldrar eller sin egen ålderdom skulle trycka på gillaknappen för, för att uttrycka sig på Facebookspråk. Jag läser en underbar artikel i Hemmets Journal via Äldreomsorgsbloggen som jag länkar till via min egen blogg.

Tyra har vågat sticka ut hakan och ställa frågan - vem är vi till för? En fråga som ställs alltför sällan både privat och offentlig verksamhet enligt min mening, en enkel fråga med ett enkelt svar, men ändå så svår att efterleva...

Hon vågade skapa ett "liv före döden" för att säga det med hennes egna ord. När hon startade äldreboendet Lottehjemmet i Köpenhamn tog hon bort de vita uniformerna som personalen bar och stängde personalrummen. Personalen är till för de gamla som bor här och det ska vara ett hem där man älskar att bo, inte en institution, var hennes enkla slutsats.

"Thyra talar om till synes enkla ting som sunt förnuft, respekt och att verkligen se varje människa. Att bry sig om. Hon säger saker som blir rubriker i tidningarna: ”Om vi föds som original, ska vi inte dö som kopior.” ”Att bli gammal är ingen sjukdom.” ”Man måste tro på ett liv före döden.”(Källa www.hemmetsjournal.se).

Tyra pratar mycket om hur viktig personalen är, att de själva sköter schemat, att sjukfrånvaron är låg och att kön av människor som vill arbeta på Lottehjemmet är lång. Att personalen trivs smittar av sig på de boende. "Jag headhuntar inte folk, jag ”hearthuntar”. Jag anställer människor med hjärtat på rätta stället, de är flexibla, varma, vänliga och öppna" (www.hemmetsjournal.se).

Verksamheten på Lottehjemmet är inte dyrare än på ett annat äldreboende men Lottehjemmet är en självstyrande enhet vilket naturligtvis ger en större frihet då överskottet går tillbaks in i verksamheten. Det ger även en större frihet kring hur man vill bedriva verksamheten och när en verksamhet knoppas av följer de med som brinner för det man vill åstadkomma, precis som i Lottes fall. Folkpartiet har motionerat om självstyrande enheter i Nora för flera år sen, vi fick även ett positivt svar på vår motion men ännu har inget hänt, givetvis mycket beroende på att sittande socialdemokratisk majoriteten har valt att inte uppmuntra och informera om möjligheten.

På Lotte finns bara två fasta regler. Ingen av de gamla går ensam till doktor eller tandläkaren. Om någon ligger för döden, ska det finnas en människa i rummet 24 timmar om dygnet. På Lotte har den som dör alltid en hand att hålla i (www.hemmetsjournal.se).


Nästa vecka kommer Tyra Frank till Nora för att föreläsa om sin verksamhet och jag kommer givetvis att lyssna. Min fråga till er som arbetar inom äldreomsorgen i Nora är - vem blir först ut med att starta Noras Lottehjem?

Jag är etta på folkpartiets lista och säger här och nu att jag kommer att stötta en sådan satsning helhärtat!

Inga kommentarer: