03 augusti 2010

Lär mig om alvpackning....




Som liberal och folkpartist är min bästa gren inte jordbruksfrågorna...jag har inte ens jordbrukare i släkten som jag kan relatera till.
Folkpartiet är ju ett ganska typiskt storstadsparti men eftersom jag bor i en liten stad som Nora där ungefär 40 % av befolkningen i kommunen bor utanför Nora tätort blir naturligtvis även dessa frågor betydelsefulla. Det är en av orsakerna till att vi lokalt här i Nora tog fram ett landsbygdsprogram 2008 som du som läser min blogg regelbundet har kunnat ta del av (se bloggarkivet).

Men, under elva år bodde jag långt ute på landet där närmaste grannen bodde 500 m bort, jag pendlade 12 mil/dag till jobbet och var lite "månskensbonde" på fritiden, vilket jag gillade skarpt! Varför jag så gärna ville prova på det livet är även för mig höljt i dunkel då jag ju inte har det i generna...

Vi hade får och höns, hönsen var av en gammal svensk lantras - Åsbohöns- och fåren blev av en tillfällighet Leicesterfår. Om de var helt renrasiga vet jag inte men mycket sociala och trevliga! Gittan var snyggast och Frideborg var en supermamma! Vårt allra första lamm dog och det var en stor sorg i huset, men sedan gick det bättre. Bästa tiden på året var lammningen och värsta naturligtvis när det var dax att slakta bagglammen...
Att kunna hämta egna, färska, ekologiska frukostägg är verkligen livskvalitet! Någonstans läste jag i en bok om lantbruk att det första man som bonde borde skaffa är höns och det sista man bör göra sig av med är höns. Höns är otroligt enkla att ha och ger mycket "utdelning för pengarna". Lite foder från Granngården och sen de rester som vi idag, när vi bor i stan, komposterar - dock aldrig kycklingkött.

Så varför berättar jag nu detta? Dels var det ett inlägg om ekologiskt lantbruk på Facebook som fick igång mig och dels så har jag förmånen att imorgon få åka med LRF på en studieresa i länet. Vi ska besöka en mjölkgård och en ägg- och spannmålsproducent och få veta mer om livsmedelsproduktion.
Jag ser fram emot resan och googlade lite på projekten "Greppa näringen" och "Odling i balans". Där dök plötsligt begreppet "alvpackning" upp som jag aldrig stött på tidigare.
Nu har jag lärt mig att det har med markrörelser att göra när man kör maskinerna på åkrarna som packar ihop marken och gör den mindre porös vilket bland annat påverkar markens förmåga att leda bort överskottsvatten. Bland annat därför är dubbelmontage skonsammare än enkelmontage på ex. jordbrukets traktorer. Se där vad man kan lära sig en vanlig tisdagseftermiddag.!

Inga kommentarer: