27 augusti 2010

Vem är vi till för?

Jag brukar säga att vi varje dag ska ställa oss frågan "vem är vi till för", för gör vi det blir en del saker så mycket enklare att göra eller välja mellan. Det gäller oss alla oavsett vilket arbete eller vilken arbetsplats vi finns på, oavsett om vi finns i privat sektor eller kommunal. Denna gång tänker jag ta några "kommunala exempel"...
Ska jag städa eller läsa tidningen för en av mina gamla på äldreboendet, ska jag skapa utmaningar även för den elev som redan räknat klart häfte 1 eller ska jag be henne hjälpa sin kamrat, ska jag ringa hem till hans föräldrar när han nu stökat på alla lektioner den här veckan eller ska jag låta honom förstöra arbetsron i klassrummet ännu en vecka?

Jag hävdar också att alla på en arbetsplats borde behandlas lika - det gäller arbetskläder för teknisk personal likväl som för personal inom vård eller omsorg, det gäller rätten och möjligheten till utbildningsdagar oavsett på vilken förvaltning jag arbetar och det gäller förstås även frågan om pedagogiska luncher där de behövs. Äter jag pedagogisk lunch med Kalle 3, Lisa 13 eller Hugo 93 så borde reglerna se lika ut eller hur? För Kalles del finns det inskrivet i läroplanen för förskolan, för Lisas del kan det vara viktigt ur ett perspektiv där Lisa kanske har haft problem med ätstörningar och för Hugos del är det viktigt ur näringssynpunkt att det är social samvaro kring bordet.

Visst borde vi behandla alla personalgrupper lika och visst borde vi värdera deras arbetsinsats och deras kompetensutvecklingsbehov lika? Vad är din åsikt? Maila mig eller kommentera direkt här på bloggen, jag vill veta vad du tycker!

Inga kommentarer: