26 oktober 2010

Vem är vi till för?

Jag har det senaste året ofta använt mig av ett sorts "mantra" när det handlar om vad som är lämpligt i mellanmänskliga möten. Mina politiska kollegor i Nora har hört det vid upprepade tillfällen...Oavsett om det handlar om kommunal service gentemot medborgarna, politisk service gentemot väljarna, landstingets service gentemot patienten eller företagets service gentemot sina kunder så är frågan man bör ställa sig  "vem är vi till för"?
Den enkla frågan hade tidigt avstyrt de tre nattsköterskornas tanke på att införa ett skräckvälde på äldreboendet i Kumla menar jag för svaret hade inte varit "genom att kränka och skrämma"...http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8022925.ab
Hur kan man med berått mod utsätta gamla, värnlösa människor för något sådant? Människor som är helt i händerna på personalen för sin dagliga omvårdnad den sista tiden i livet? För mig finns det inte ord att beskriva den avsky jag känner...

Jag är glad och tacksam mitt i alltihop att detta Lex Sarah anmälts av en modig person, att det har polisanmälts och jag hoppas att det leder till åtal och straff. Jag hoppas att dessa tre sköterskor funderar över sitt yrkesval, om det verkligen är rätt när man visar den inställningen till dem man är satt att ta hand om.
Dessutom stärker det mig i min övertygelse att skyddet för så kallade "whistleblowers", dvs. personer som vågar göra en anmälan om att allt inte står rätt till på en arbetsplats måste stärkas. Och givetvis att noggranna referenser och utdrag i belastningsregister alltid behövs när vi rekryterar till våra äldreboenden för att säkerställa att sådant inte händer igen, för, vem är vi till för?

Inga kommentarer: