21 maj 2012

Leva, inte bara överleva...

Ny vecka, nya utmaningar att ta tag i.
Min måndagsmorgon inleddes med tidningsläsning och kaffe förstås, som alltid, idag har jag haft förmånen att avsluta med middag tillsammans med sonen i kvällssolen, på altanen, en stund att ta vara på...
På Svenska Dagbladets första sida idag finns rubriken "Urholkad trygghet" där vi kan läsa att Sverige rasar i den internationella trygghetsligan - från att 2005 ha varit på näst högsta plats är vi i Sverige nu nere på en bra bit under snittet när OECD-länderna jämförs.

Jag tänkte i dagens blogginlägg hålla mig till a-kasseersättningen som de första 200 dagarna är 14 960:- före skatt om du har jobbat heltid. Dag 201 sjunker den till 13 090:- och dag 301 sjunker den ytterligare till max 12 155:-. Mellan 2005 och 2010 har a-kasseersättningen sjunkit med 13 procentenheter. Maxbeloppet är beräknat på en högstalön om 18 700:-. Länge har det funnits en uppfattning om att Sverige har varit ett land med höga ersättningsnivåer, vilket har stämt tidigare men nu har vi alltså landat på en lägre nivå än jämförbara länder.

Som socialliberal delar jag synen på att vi solidariskt ska dela på riskerna som vi kan bjudas på under vår livsresa, och Folkpartiet förordar en allmän A-kassa, ett förslag som jag helt står bakom. Folkpartiet menar även att nivåerna i a-kassan bör höjas men har hittills inte fått något gehör för detta hos allianskollegorna.

Jag vill uppmana Alliansregeringen att nu se över och höja ersättningsnivåerna i a-kassan! Maxbeloppet bör även indexregleras anser jag. Att fortsätta att ha 18 700:- som tak i a-kassan år ut och år in är inte rimligt.

Här kan du läsa mer om Folkpartiets syn på arbetslöshetsförsäkringen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med..