15 maj 2012

När är det dax att polisanmäla?

När man som jag är politiskt aktiv i sin hemkommun så ställer man sig då och då frågan om var gränsen för förtal går? Många är ju de människor som vet bättre och bäst och till och från hängs man ut på sociala medier, på bloggar, hemsidor och på tidningars insändarsidor. Ibland av människor som tillkännager sin identitet, men alltför ofta av dem som inte en törs stå för sina åsikter med annat än en anonym avsändare...
Självklart får man räkna med att bli ifrågasatt till en viss grad när man är en offentlig person, men under det senaste halvåret har det alltför ofta hänt att människor inte kan skilja på roll och person.

Det bekymrar mig eftersom det enligt mitt sätt att se skadar mer än det gör nytta. Dels är det naturligtvis den personliga påverkan det har på personen ifråga som på detta sätt blir uthängd, dels gör det att föraktet för politiker ökar. För politiker vet vi ju alla hur de är - de är ju personer som du och jag, vanliga människor med vanliga jobb som har valt att engagera sig i ett politiskt parti för något de brinner för, eller hur? 

Det innebär naturligtvis även att det blir svårare för ALLA politiska partier att rekrytera nya medlemmar, dessa medlemmar som alla partier är så beroende av för att demokratin ska fungera. För vem vill riskera att betraktas som idiot, få anonyma brev eller få sin person ifrågasatt å det grövsta när det egentligen är rollen som skall ifrågasättas?

Var går gränsen för när det kan betraktas som förtal, rent juridiskt? Är det en personlig upplevelse, precis som när jag känner mig kränkt? Är det min personliga upplevelse som avgör, eller är det omgivningens? När är det rätt att sätta ner foten och polisanmäla?

1 kommentar:

alo99 sa...

Jobbade med den frågan för lite drygt ett år sedan och den är mycket svår att besvara.

Men det är den som känner sig kränkt som sätter gränsen.

Det svåra är i ord mot ord situationer man måste ha bevis. Den som kränker en måste vara straffmyndig.

I mitt falla har jag skriftlig bevisning och flera vittnen men ändock är det svårt

Sen finns det en rad med andra faktorer som om en vittnen verkligen ställer upp eller om man misstänker att dom kommer att fega ur.

Mitt råd är att skaffa ett proffs att tala med, beteendevetare eller psykolog. finns bar på landstingshälsan i Örebro.

Ett annat tips är att dokumentera allt. Dels kränkningarna och dels dina steg i processen.
Är det kränkningar på tidningssajter så be dom säkerhetskopiera inlägget. dom ska ha rutiner för sådant.