17 maj 2012

Rätt prioriteringar?

Kristi Himmelfärdsdagen är snart till ända, en söndag på en torsdag, en extra ledig dag mitt i veckan. Inte har jag gjort mycket nytta idag men kanske behövs även sådana dagar emellanåt när man tillhör gruppen "presterare"...Det ger mig en chans att bara vara i nuet, att bara finnas till.

På eftermiddagen kom beskedet att ännu en fantastisk artist och sångerska lämnat oss, Diana Ross, har dött vid 63 års ålder. Det får mig att fundera, tänka på om mina prioriteringar i livet är de rätta? Visserligen har jag några år kvar till 63, men inte en evighet...Vi är säkert många som får oss en tankeställare när döden gör sig påmind, bland våra vänner, släktingar eller som idag hos en offentlig person.

Jag ställer mig alltid frågor när sådant händer, när det oundvikliga kryper nära, för vi ska ju alla den vägen vandra, vi vet bara inte när vår egen tid är utmätt. I vardagen är det alltid fullt upp, och jag gillar verkligen att vara mitt i händelsernas centrum, men när sådant här sker blir jag alltid påmind om att livet är ändligt och att jag måste göra det mesta & bästa av det. På något sätt är vi skyldiga oss själva det, tycker jag...

Så är jag då på rätt plats, gör jag rätt saker, bor jag som jag vill och hinner jag med de saker som jag har på min "bucket list" dvs. saker som jag vill hinna göra, se och uppleva innan min tid är kommen? Är mina prioriteringar i linje med min livsplan (ja, jag har en sådan)? Inte så säker på det idag, så det tål att ta sig en riktig funderare på...

Inga kommentarer: