14 maj 2012

Miljö, miljö, miljö...

Har i helgen tillsammans med många liberaler deltagit i diskussionen om Folkpartiets nya partiprogram. Vi hade alla fått välja fyra seminarier och ett av mina pass handlade om miljöfrågan.
Ofta är det miljö- och demokratifrågor som triggar igång det politiska intresset när man är ung, idag kan jag ibland känna en viss frustration i miljöfrågorna då ämnet känns så stort och komplext. Men det känns viktigt att sätta strålkastarljuset på vad vi kan göra ensamma och tillsammans.

Kan vi verkligen åstadkomma något mot de starka industriella och ekonomiska intressen som fortsätter att driva tesen att det är olja som skall driva våra bilar och att rovfisket är OK? Gör det någon skillnad om jag byter ut mina glödlampor och köper en miljöbil? Det är lätt att misströsta, samtidigt som kampen för en bättre miljö är så oerhört viktig, inte bara för nu levande generationer.

Jag hittade en film igår om plasten i våra världshav, som du kan se här. Plasten finns ju överallt, varje gång vi går och handlar bär vi hem massor med plast...
Vårt eget innanhav Östersjön är svårt drabbat av försurning och utsläpp med delvis döda bottnar. En bra sida om Östersjön finns via den här länken. 
Det finns naturligtvis mycket mer att skriva om detta ämne och jag kommer självklart att återkomma kring miljöfrågorna. Vill du läsa mer om Folkpartiets miljöpolitik kan du göra det på den här sidan.

Inga kommentarer: