23 oktober 2010

Rätten till abort

Under etiketten aktuellt skrev jag tidigare i veckan om den resolution som antagits i EU-parlamentet där vårdpersonal ges möjlighet att vägra utföra aborter med hänvisning till sitt samvete. Även om detta inte blir aktuellt i Sverige så kommer det att få effekter på europeiska kvinnors rätt till abort. De fackliga organisationerna har sagt nej till möjligheten att införa sk. samvetsklausul. Företrädarna för vårdfacken menar att om man utbildat sig till barnmorska eller gynekolog måste man kunna ge den vård som en patient har lagstadgat rätt till, annars bör man välja ett annat yrke. Mer om det kan du läsa här:http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ratten-till-abort-undergravs_5552691.svd

Jag tillhör dem som säger ja till abort, ja till att det är kvinnan som själv skall bestämma om hon vill göra abort. För mig handlar det om rätten till sin egen kropp, sitt eget liv. Så länge inte alla kvinnor har makt över sin egen sexualitet, tillgång till preventivmedel och möjlighet att använda dem samt möjlighet att säga nej till sex så är det detta som måste gälla.
Jag anser att det är bra att man i regering och riksdag sagt nej till att införa en samvetsregel utan tvärtom istället påpekat att vårdpersonal skall rätta sig efter de bestämmelser som finns. Jag skulle önska att vi tydliggjorde den svenska abortlagstiftningen ute i Europa för att ge kvinnor möjligheten att genomföra en säker abort här. Kvinnor som i sina hemländer inte kan få en säker abort gör abort ändå, så har det alltid varit. Ofta riskerar de sitt liv i samband med en illegal abort.

En fråga att ställa är ju precis som filosofiprofessor Per Braun gör här: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/arbetsplatser-ar-inte-arenor-for-att-utova-tro_5553479.svd- om undantag medges i detta fall så måste det medges även i andra fall där individens övertygelsen spelar in. Här nämner Braun exempelvis män som av religiösa skäl inte vill ta kvinnor i hand eller brevbärare som inte vill dela ut post om/till sverigedemokraterna. Våra arbetsplatser är ju inte den plats där jag ska utöva min egen, personliga tro, utan de finns till för att tillverka en produkt eller tjänst eller leverera en vara.

Inga kommentarer: