29 september 2010

Mer om kyrkan...

Idag fortsätter diskussionen om kyrkan med ett kortare inlägg då Andreas valt att återkomma i diskussionen, vilket är kul.
Utan att gå i politisk polemik vill jag hävda att din rädsla för att kommuner och landsting ska dra ner på sin verksamhet är ogrundad, snarare handlar det om att kommuner och landsting inte kommer att räcka till, om vi inte vill höja kommunalskatten till omkring 50:-....därför anser jag det så viktigt att vi får fler aktörer som kan vara med och dela på ansvaret, som kan visa kommunen och landstingen andra sätt att utföra verksamheten på, att vi kan lära av varandra. Kyrkan måste givetvis själv avgöra ad man har kompetens till  men bensinstations känns inte helt rätt i mina öron.

Den andra delen i mitt inlägg handlar inte om näringslivsverksamheten utan om kyrkans plats i det moderna samhället. Gudstjänst, undervisning, diakoni och mission är kärnverksamheten i kyrkan skriver Andreas. Och jag har inget att invända men tror att istället för att bara försöka locka människor till kyrkorummet på "gammalt" sätt är det viktigt att kyrkan finns där människorna befinner sig, och då menar jag inte kyrkan som byggnad.
Kyrkan "måste flytta ut" och inte sudda ut sin identitet skriver Andreas slutligen och jag kan bara hålla med.

Inga kommentarer: