27 september 2010

Ska kyrkan driva företag?

Känner mig positivt inställd till det jag läser i dagens SvD om att kyrkomötet idag ska diskutera och ta beslut om kyrkan ska satsa på att driva näringsverksamhet. Det handlar om gruppboenden och hemtjänst, även skola och förskola finns på sina håll. Kyrkan med sin historia av medmänsklighet och omsorg om de svaga i samhället borde vara en utmärkt aktör i dessa sammanhang. Själv saknar jag kyrkans närvaro i flera sammanhang i Nora ex, nattvandring och ungdomsverksamheten på fritidsgården där kyrkan borde ha en uppgift att fylla tillsammans med de övriga aktörerna som finns idag.
Flera församlingar driver redan gruppboenden och hemtjänst idag inom sin diakonala verksamhet så det är inget kontroversiellt beslut att ta. För kyrkan kan det även vara en ekonomisk satsning som ger utdelning på sikt och ger det överskott kyrkan behöver för att hålla sina kyrkor i skick.
Om det däremot är som förslaget ser ut - kyrkoherden som skall vara verkställande direktör ställer jag mig tveksam till - de två uppdragen ligger ganska långt ifrån varandra enligt mitt sätt att se. Att vara kyrkoherde är ett själasörjande arbete och har ingenting att göra med att affärsmässigt driva en verksamhet.

Kyrkan måste, tror jag, hitta nya vägar för att delta i det samhällsbärande arbetet och öppet välkomna medborgare till sina verksamheter utan en fördömande attityd. Detta kanske kan vara en framkomlig väg att tydliggöra kyrkans ställning och uppdrag och att marknadsföra sig. Idag när kyrkan inte längre är statlig utan mer är en del av det civila samhället är det viktigt att finnas med i samhället på olika områden. Finns man inte som en aktör i människors medvetande är det alltför lätt att börja räkna kronor och ören och välja bort kyrkan.

1 kommentar:

Andreas Lejbro sa...

Att kyrkor bedriver "näringsverksamhet" är inget nytt. Det som är nytt är möjligtvis att SvD har uppmärksammat det.

Att många församlingar redan driver näringsverksamhet är inte helt okomplicerat. Ta begravningsverksamheten till exempel.

När det gäller gruppboenden och hemtjänst ser jag det som att kyrkan gör ett jobb som kommunerna/landstinget borde göra.

Till viss del ett misslyckande.

När det gäller kyrkans närvaro i Nora till exempel vid nattvandringar eller fritidsgården så har detta stötts och blötts. Skälen är både rutiga och randiga men kan sammanfattas som både politiska (inte bara kyrkopolitiska) och ekonomiska.

Sen vet jag inte om jag håller med dig om att kyrkan måste hitta nya vägar. Eller till viss del kan jag tror jag att jag förstår hur du tänker. Jag tror dock eller jag är övertygad om att kyrkan måste bli bättre på att tala om vad vi gör.