31 juli 2012

Förtroende är bra, kontroll är bättre...




Rubriken idag har jag "lånat" från en av mina tidigare kollegor, det var hans sätt att se på sitt ledarskap. Jag har aldrig riktigt hållit med honom utan har alltid tyckt tvärtom...

När jag idag läste i DN om Tillväxtverkets representationshärva kom hans ord dock för mig igen och då i samband med att jag ser att GD för Tillväxtverket säger: "jag är den typen som har fullt förtroende för mina chefer". Jag vill påstå att riktigt såå blåögd får ingen chef vara! 

Sanslösa summor har spenderats på middagar, konferenser, representation osv. Alla summor verkar vara helt och hållet utanför verkets egna riktlinjer, skyhögt över rekommendationen oavsett vad det rör sig om. 
Jag undrar vad man har för referensramar om man hävdar att Grand Hotel "var det billigaste alternativet"? Vad var det man jämförde med?? Generaldirektör Christina Lugnet säger sig dessutom inte känna till Skatteverkets regler för förmånsbeskattning...

DN skriver: " Sedan januari 2010 har verket spenderat nästan 7,5 miljoner kronor på interna seminarier och representation, visar DN:s granskning. Till det kommer ytterligare 9 miljoner kronor på intern utbildning och andra konferenser. Sammanlagt blir det 16,5 miljoner kronor."
Vill du läsa mer kan du göra det här och här

Resultatet av allt detta spenderande är att Tillväxtverket nu ska spara tio miljoner och uppsägningarna lär nog inte dröja. Jag undrar om de berörda tycker att slöseriet varit värt att betala för på detta sätt, med kollegor som får lämna sitt jobb?

Är det så svårt att förstå att den här typen av representation, konferenser och utbildning inte kan få förekomma när den betalas med skattemedel? Vad ett privat företag gör med sina pengar är en helt annan sak men skattemedel SKA hanteras med stor respekt och varsamhet.

Inga kommentarer: