01 februari 2011

Öka förväntningarna...

- "En ung människa måste känna att någon tror på mig", säger en av proffslärarna i första programmet av serien Klass 9 A. Visst har hon rätt, såklart måste jag känna att vuxna människor tror på mig för att stärka min egen självkänsla, det är en av de viktigaste reglerna i umgänget mellan barn/ungdom och vuxna.
Modiga lärare på Mikaels skolan har sagt ja till att delta i programmet. För dem kommer det att vara ganska självutlämnande när de gör sin resa mot att bli bättre lärare och tydligare ledare i klassrummet...jag tycker att det är tufft av dem att ställa upp. Att vara ledare handlar mycket om självinsikt och det man hittar hos sig själv under en ledarutvecklingsprocess är inte alltid något man gillar eller känner stolthet över...

Jag slås av det förfärliga i de siffror man talar om:
  • 14000 elever eller 600 klasser varje år klarar inte målen i den svenska skolan
  • att inte kunna komma igång med lektionen på en gång på grund av oroligheter och stök i klassen som läraren inte får bukt med kan innebära att man på årsbasis förlorar 50 timmar, vilket är en hel kurs
  • på Mikaels skolan är 33 % av eleverna ej godkända i 50 % eller mer av alla ämnen
Var säker på att jag inte tänker missa ett enda avsnitt av Klass 9 A!

Inga kommentarer: